هر آنچه خدمت حقوقی را از وکیل وصی بخواهید

با عضویت در وکیل وصی،
شرایط و قوانین وکیل وصی را می پذیرم.

اعسار

توان مالی نداری و محکوم شدی؟

اعسار یعنی چی؟

اعسار از عسر و متضاد یسر می باشد و به معنی فقر، تنگ دستی، رنج و سختی می باشد

دادخواست اعسار

دادخواست به معنی بیان خواسته از طریق قانون و درخواست رسیدگی به آن از مراجع قضایی صالح می باشد. دادخواست اعسار، درخواست رسیدگی به خواسته یا اثبات عدم توانایی مالی در پرداخت هزینه های دادرسی یا هزینه های پرداخت به محکومه به(کسی که حکم در دادخواست دیگری به نفع او صادرشده و حال شما محکوم به پرداخت هزینه ای هستید) هست.

انواع دادخواست اعسار
۱-اعسار از پرداخت هزینه های دادرسی

برای دریافت حق خود به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی رفتی و دادخواستی با عنوان مثلا مطالبه …. دادی، مسئول باجه علاوه بر هزینه های مکتوب کردن دادخواست(که طبق تعرفه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی هست)، میگه هزینه دادرسی شما مثلا ۲۰ میلیون تومان می شه. یعنی دو تا هزینه باید پرداخت کنی.

شما هم بدلیل عدم توانایی مالی یا عدم دسترسی به دارایی هاتون قادر به پرداخت هزینه های دادرسی نیستید، حالا چه باید کرد؟! باید در کنار دادخواست اصلی، دادخواست اعسار از پرداخت هزینه های دادرسی هم بدی.

حالا زیاد خوشحال نشو چون اول باید درخواست اعسار توسط دادگاه پذیرفته بشه که مراحلشو زیر این مطلب برات می نویسم، بعد اگه در هر مرحله دادرسی، معسر (شخصی که درخواست اعسار داده) توانایی مالی پیدا کرد، حکم اعسار لغو و ملزوم به پرداخت هزینه های دادرسی میشه.

۲-اعسار از پرداخت محکوم به(مهریه ، دیه و ضرر و زیان ناشی از جرم بدهی و …)

تصور کنید طرف مقابل شما که شاکی(خواهان) در پرونده کیفری (دیه) یا پرونده حقوقی(مطالبه مهریه) هست، پیروز شده و طبق حکم دادگاه شما محکوم به پرداخت هزینه به نفع طرف مقابلت شدی و اجراییه هم صادر شده. اما به دلیل عدم توانایی مالی قادر به پرداخت طلب خودت نیستی حالا چه باید کرد؟! باید دادخواست اعسار از پرداخت محکوم به، تقدیم دادگاه کنی که آخر این مطلب فایل دانلودشو برات می زارم می تونی استفاده کنی ازش.

مراحل درخواست اعسار

میری دفاتر خدمات الکترونیک قضایی دادخواست اعسار تو ثبت می کنی مسئول دفتر خدمات الکترونیک از طریق سیستم، دادخواست رو به دادگاه صالح ارسال می کنه بعد برات پیامک میاد و قاضی شعبه خارج از نوبتی که برای دادخواست اصلی ات که دادی، به دادخواست اعسارت رسیدگی میکنه.

مدارک و دلایل اثبات اعسار

اگه دادخواست اعسار از پرداخت هزینه های دادرسی داده باشی باید دو تا شاهد به دادگاه معرفی کنی و اگه دادخواست اعسار از پرداخت محکوم به داده باشی، چهار تا شاهد نیاز داری.

  • شهادت شهود نزد دادگاه و استشهادنامه کتبی شاهدین، نیاز هست.
  • یک سری استعلامات که خود دادگاه میگیره. مثله فهرست اموال منقول(مثله خودرو) و غیر منقول (مثله خانه)، فهرست همه نقل و انتقالاتت طی یک سال گذشته، موجودی حساب های بانکی، اموال و مطالباتی که نزد دیگران داری.
  • ارائه دادنامه محکومیت در صورتی که دادخواست اعسار از پرداخت محکوم به دادی.
حالت های ارائه دادخواست اعسار

دو حالت وجود داره: یا اینکه به همراه دادخواست اصلی، دادخواست اعسار رو ارائه بدی، و یا اینکه بعد از دادخواست اصلی بطور جداگانه دادخواست اعسار بدی که معمولا حالت اول انجام میشه.

و در آخر …

اگه دادخواست اعسار از پرداخت محکوم به رد بشه، مدعی اعسار، ملزم به پرداخت هزینه های رسیدگی به دادخواست اعسار خواهد شد که معادل دو برابر هزینه های معمول هست. اگر مدعی اعسار، مرتکب تخلفاتی از قبیل ادعای دروغین اعسار،شهادت دروغین شهود معرفی شده توسط او شده باشه، مشمول مجازات حبس میشه.

vakilva30 وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *